Chrematonymy in Contemporary Culture
PDF (Polski)

Keywords

chrematonymy
chrematonomastics
proper names
contemporary culture

Abstract

The article aims to demonstrate the role of chrematonymy in a broadly understood contemporary (modern) world culture. The author identifies possible chrematonimic categories and subcategories, discusses their formal and functional properties, and the methods and conditions involved in their creation. The paralexical and communicational phenomena associated with this general class of onymy (e.g. the use of logotypes and extralinguistic signs as well as letter and numeric codes in chrematonymic function) is also discussed.

https://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.1.4
PDF (Polski)

References

Bijak, U. (2016). Zamiast toastu. Kilka uwag o bułgarskim winie. Onomastica, LX, s. 317–332.

Biolik, M., Duma, J. (red.). (2011). Chrematonimia jako fenomen współczesności. Olsztyn: Wyd. UWM.

Breza, E. (1998). Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy). W: E. RzetelskaFeleszko (red.), Polskie nazwy własne. Encyklopedia. Warszawa–
–Kraków: TNW–IJP PAN, s. 343–361.

Bugheşiu, A. (2015). Trade Names in Contemporary Romanian Public Space. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Caffarelli, E. (2012). Specificità e creazione del nome commerciale. W: F. Dragotto (ed.), O réclame… o reclamo. Divagazioni logologiche intorno alla pubblicità. Roma: UniversItalia, s. 44–79.

Caffarelli, E. (2013). Il (gustoso) repertorio delle denominazioni delle pizze in Italia. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 107–118.

Caffarelli, E. (2016a). La storia di Paparazzo. Il viaggio del cognome italiano più famoso al mondo. Roma: Società Editrice Romana.

Caffarelli, E. (2016b). I marchioni italiani e la loro diffusione internazionale. W: P. D’Achille, G. Patota (ed.), L’italiano e la creatività. Marchi e costumi, moda e design. Roma: goWare, s. 29–48.

Caruso, E. (2013), Le denominazioni delle fiere e delle sagre nell’area della provincia di Torino. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 991–999.

Cieślikowa, A. (2011). Jakie korzyści daje onomastyce chrematonimia? W: M. Biolik, J. Duma (red.), Chrematonimia jako fenomen …, s. 113–123.

Coletti, V. (2010). Marchionimi e nomi commerciali in terminologia. Atti Convegno Assiterm 2009, Publifarum 12, http://www.publifarum.farum.it/ezine_articles.php?art_id=162

Dokulil, M. (1989). K problematice názvů společenských institucí a organizaci. W: R. Šrámek, L. Kuba (red.), Chrématonyma z hlediska…, s. 44–45.

Dvonč, L. (1989). Chrématonymá v onymii, W: M. Majtán (red.), Aktuálne úlohy onomastiky z hľadiska jazykovej politiky a jazykovej kultury. (6.–8. mája 1987 v Smoleniciach). Zborník príspevkov z 2. československej onomastickej konferencie. Bratislava, s. 372–379.

Eichler, E. i in. (Hrsg.) (1996). Namenforschung. Names Studies. Les noms propres. Ein internationales Handbuch zur Onomastik. An International Handbook of Onomastics. Manuel international d’onomastique. Teilbd. II. Berlin–New York: de Gruyter.

Fabris, G., Minestroni, L. (2004). Valore e valori della marca. Come costruire e gestire una marca di successo. Milano: F. Angeli.

Felecan, O. (ed.) (2013). Name and Naming. Proceedings of the Second International Conference on Onomastics. Onomastics in Contemporary Public Space. Cluj-Napoca: Mega–Argonaut.

Felecan, O. (ed.) (2015). Names and Naming. Proceedings of the Third International Conferen ce on Onomastics. Conventional/Unconventional in onomastics, Cluj-Napoca: Mega–Argonaut.

Fèvre-Pernet, Ch., Roche, M. (2005). Quel traitement lexicographique de l’onomastique commerciale? Pour une distinction Nom de marque/Nom de produit. Corela. Le traitement lexicographique des noms propres, http://09.edel.univpoitiers.fr/corela/index.php?id=1198 (dostęp: 17 XI 2017).

Fischer, F. (2006). La farmaconimia oggi tra scienza e mercato. Lessicografia e onomastica. Quaderni Internazionali di RIOn, 2, s. 269–281.

Frankowska-Kozak, B. (2009). Logonimy podmiotów gospodarczych w północno-zachodniej Polsce w ostatnim dziesięcioleciu XX wieku. Szczecin: Print Group.

Gałkowski, A. (2011a). Chrematonimy w funkcji kulturowoużytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim i francuskim. Wyd. 2. Łódź: Wyd. UŁ.

Gałkowski, A. (2011b). Chrematonomastyka jako autonomizująca się subdyscyplina nauk onomastycznych. W: M. Biolik, J. Duma (red.), Chrematonimia jako fenomen …, s. 181–193.

Gałkowski, A. (2012). Propozycje a rozstrzygnięcia terminologicznopojęciowe dotyczące chrematonimii. W: I. Łuc, M. Podgórek (red.), W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi. Katowice: Wyd. UŚ, s. 187–200.

Gałkowski, A. (2014a). Quelques remarques sur le statut de la chrématonomastique dans les études onomastiques. Onomastica, LVIII, s. 79–88.

Gałkowski, A. (2014b). Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. Poznańskie Spotkania Językoznawcze, 27, s. 63–72

Gałkowski, A. (2015). Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej. W: I. SarnowskaGiefing, M. Balowski, M. Graf (red.), Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Poznań: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza–Instytut Naukowo-Wydawniczy „Maiuscula”, s. 171–180.

Gałkowski, A. (2016). La (non) convenzionalità della crematonimia storica e contemporanea. Rivista Italiana di Onomastica, XXII/1, s. 111–124.

Gałkowski, A. (2017). Nomi degli aeroporti in Italia: tra crematonimia e neotoponimia. Rivista Italiana di Onomastica, XXIII, 2, s. 565–578.

Garančovská, L. (2009). Vymedzenie chrématoným v onimickom systéme. Acta onomastica, L, s. 88–101.

Germani, A. (2013). I nomi delle acque minerali italiane. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 139–147.

Gumowski, M. (1970). Herbarz patrycjatu toruńskiego. Toruń: PAN.

Humery, R. (1922). Essai de linguistique industrielle. Mercure de France, CLVII, s. 79–91.

Imrichová, M. (2003). Logonymá v systéme vlastných mien. W: P. Žigo, M. Majtán (red.), Vlastné meno v komunikacii. 15. slovenská onomastická konferencia. Bratislava 6.–7. septembra 2002. Bratislava: Veda, s. 269–274.

Jakus-Borkowa, E. (2004). Polskie nazewnictwo kosmiczne. Opole: Wyd. UOp.

Jaros, V. (2015). Współczesne nazwy polskich winnic. Onomastica, LIX, s. 301–319.

Kęsikowa, U. (2011). Chrematonimy w literaturze (na przykładzie współczesnej powieści kryminalnej). W: M. Biolik, J. Duma (red.), Chrematonimia jako fenomen…, s. 243–250.

Knappová, M. (1996). Namen von Sachen (Chrematonymie), II. W: E. Eichler u.a. (Hrsg.), Namenforschung…, s. 1567–1572.

Kryukova, I. (2013). Semantic Modification of Global Onyms in Russian Linguoculture. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 1017–1021.

Laurent, B. (2010). Nom de marque, nom de produit: sémantique du nom déposé, Paris: L’Harmattan.

Lewi, G., Desprez, P.L. (2013). La marque. Fondamentaux du branding. 4 ed. Paris: Vuibert.

Majtán, M. (1989). Klasifikácia chrématonymie. W: R. Šrámek, L. Kuba (red.), Chrématonyma z hlediska…, s. 7–13.

Migliorini, B. (1927). Dal nome proprio al nome comune, studi semantici sul mutamento dei nomi propri di persona in nomi comuni negl’idiomi romanzi. Firenze: Olschki.

Muntenau Siserman, M. (2013). Nume de vinuri şi de soiuri de struguri româneşti. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 157–169.

Odaloš, P. (2015). Modelovanie a modely chrématoným. W: I. Valentová (red.), 19. slovenská onomastická konferencia. Bratislava 28.–30. apríla 2014. Bratislava: Veda, s. 464–472.

Oliva, K. (1999). Chrématonymum v teorii a praxi, Acta onomastica, XL, s. 152–155.

Polidoro, P. (2008). Che cos’è la semiotica visiva, Roma: Carocci.

Pound, L. (1913). WordCoinage and Modern TradeNames. Dialect Notes, IV, s. 29–41.

Randaccio, R. (2003). Le Avventure di Pinocchio nell’onomastica commerciale, Rivista Italiana di Onomastica, IX/1, s. 75–84.

Rutkiewicz-Hanczewska, M. (2011). Chrematonimy w procesie ich generowania — typologia gatunku. W: M. Biolik, J. Duma (red.), Chrematonimia jako fenomen…, s. 407–420.

Rutkiewicz-Hanczewska, M. (2013). Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno-komunikacyjnej. Poznań: Wyd. Poznańskie.

Rutkowski, M. (2003). Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu. Onomastica, XLVIII, s. 239–254.

Rzetelska-Feleszko, E. (2003). Nazwy dzisiejszych sklepów i firm w aspekcie kulturowym. W: Z. Kaleta (red.), Nazwy własne a kultura. Polska i inne kraje słowiańskie. Warszawa: SOW, s. 183–195.

Shokhenmayer, E. (2011). Analyse textuelle des noms propres et des unités propriales modifiées. Champs associatifs des noms propres et mécanismes de la compréhension textuelle. Saarbrücken: Éditions universitaires européennes.

Siserman, S. (2015). Nume de societăţi comerciale cu capital majoritas public. Abordare sociolingvistica. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 856–867.

Skowronek, K. (2016). Nazwy własne jako symptomy kultury (na przykładzie tytułów poradników autoterapeutycznych). Onomastica, LX, s. 47–67.

Šrámek, R. (1989). Chrématonymcký objekt. W: R. Šrámek, L. Kuba (red.), Chrématonyma z hlediska…, s. 13–20.

Šrámek, R. (1996). Namen von Sachen (Chrematonymie), I. W: E. Eichler i in. (Hrsg.), Namenforschung…, s. 1562–1567.

Šrámek, R., Kuba, L. (red.) (1989). Chrématonyma z hlediska teorie a praxe. Brno: Onomastická Komise ČSAV.

Suciu, N. (2013) Repere semantice în onomastica picturii contemporane. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 1038–1051.

Teutsch, A. (2008). Trademarks as Indicators of the Zeitgeist. Onoma, 43, s. 251–257.

Titini, S. (2015). I nomi di marca nella lingua albanese. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 848–855.

Todea, L. (2015). Technology Brands Inspired by Nature. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 856–867.

Tomasik, P. (2016). Nazewnictwo kolejowe. Na materiale języka polskiego, rosyjskiego i czeskiego. Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Tomasik, S. (2013), Onomastyka w służbie zdrowia, czyli o nazwach handlowych leków. Rekonesans badawczy, Acta onomastica, LIV, s. 256–271.

Ţurcanu, R.C. (2013). Namen, Namensgebung und kollektives Gedächtnis im öffentlichen Raum am Beispiel Baia Mara/Rumänien. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 1063–
–1086.

Ugolini, M. (ed.) (2011). Branding Verona. Un viaggio tra protagonisti e strumenti delle politiche di marca delle imprese veronesi.Verona: Camera di commercio.

Vaccà, C. (ed.) (2005). Nomi di dominio, marchi e copyright. Proprietà intellettuale ed industriale in Internet. Milano: Giuffrè.

Walkowiak, J. (2013). Foreign Branding in Poland: Chrematonyms and Anthroponyms. W: O. Felecan (ed.), Name and Naming…, s. 218–227.

Wittyg, W. (1906). Znaki pieczętne (gmerki) mieszczan w Polsce w XVI i zaraniu XVII wieku. Kraków: W. L. Anczyc i Ska.