The Dialectal Features of Internet Nicknames
PDF (Polski)

Keywords

anthroponymy
Internet nicknames
local dialect

Abstract

The subject of the article is the occurrence of dialectal features in Internet nicknames. The analysis was carried out on the basis of about 2500 nicknames that contained dialectal features. The names were obtained within the years 2012–2015. In the analysis, linguistic areas were indicated in which we may notice the influence of local dialects on that layer of the Internet anthroponymy. The influence of local dialects is visible in the fact that the Internet users reach for traditional folk names as well as name models related to the folk manner of identifying a human being, e.g. Jagatka, Jantecek, Janielka od Genowefy, Cesiek z Tuchowa. Apart from references to folk anthroponymy, the Internet nicknames reflect the influence of local dialect lexis (e.g. gzub, graślok, fusyt), phonetics (janioł, Carownica, łokrutny łoptymista), inflection (Śpisok z Łapsóf, ciupaga łod tater) and word-formation, e.g. (rzemyszek, cwaniuk).
https://doi.org/10.17651/ONOMAST.60.14
PDF (Polski)

References

Czopek-Kopciuch, B. (2004). Nick — nowa kategoria antroponimiczna? W: K. Michalewski (red.), Współczesne odmiany języka narodowego. Łódź: Wyd. UŁ, s. 106–111.

Grabka, B. (2002). Nagłos wokaliczny w gwarach polskich. Kraków: Wyd. Naukowe DWN.

Grzenia, J. (2012). Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Jarosz, B. (2010). Nickname jako podstawowy element wizerunku internauty. W: J. Morbitzer (red.), Człowiek. Media. Edukacja. Kraków: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, s. 111–116.

Kita, M. (2015). Kultura słowa w kulturze mediów. W: M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec (red.), Człowiek i kultura w komunikacji medialnej. Lublin: Wyd. UMCS, s. 55–74.

Kucharzyk, R. (2014). Formacje z sufiksem -ok w polszczyźnie potocznej. Język Polski, 94, s. 417–427.

Łobodzińska, R., Peisert, M. (2003). Nazwy własne w przestrzeni wirtualnej. W: M. Biolik (red.), Metodologia badań onomastycznych. Olsztyn: Ośrodek Badań Naukowych im. W. Kętrzyńskiego, s. 644–653.

Łobodzińska, R., Peisert, M. (2004). Antroponimia ekspresywna w internecie. W: P. Krzyżanowski, P. Nowak (red.), Manipulacja w języku. Lublin: Wyd. UMCS.

Łobodzińska, R., Peisert, M. (2005). Nazwy własne w różnych typach komunikacji internetowej. W: R. Łobodzińska (red.), Z najnowszych tendencji w polskim nazewnictwie. Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem–Wydział Filologiczny UWr, s. 163–174.

Misztal, B. (2010). Różnorodność form pseudonimicznych w Internecie — próba klasyfikacji nicków. Słowo. Studia Językoznawcze, 1, s. 127–136.

Naruszewicz-Duchlińska, A. (2003). Pseudonimy internetowe (nicknames) jako forma autoreklamy. Prace Językoznawcze, 5, s. 85–98.

Naruszewicz-Duchlińska, A. (2010). Autoidentyfikatory w internetowych grupach dyskusyjnych. W: M. Čornejová, J. David, M. Harvalík (red.), Mnohotvárnost a specifičnost onomastiky. Ostrava–Praha: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě–Ústav pro jazyk český AV ČR, s. 364–372.

Rutkiewicz, M. (1999). Onomastyczny status irconimów. Onomastica, 44, s. 115–123.

Siwiec, A. (2014). Pseudonimy internetowe vel nicki — charakterystyka onomastyczna i uzus. Roczniki Humanistyczne, 62, z. 6, s. 101–122.

Suska, D. (2005). Z zagadnień internetowej antroponimii. Nick — forma i funkcje pragmatyczne. W: M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu. Internet a globalne społeczeństwo informacyjne. Elbląg, Biskupiec: „Algraf”, s. 225–238.

Tomczak, L. (2005). Autonimy internetowe — ich geneza, funkcje oraz onomastyczny status. W: R. Łobodzińska (red.), Z najnowszych tendencji w polskim nazewnictwie. Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem–Wydział Filologiczny UWr, s. 151–161.