Proper Names as a valuation Medium in Advertising Texts
PDF (Polski)

Keywords

common name
proper name
valuation
advertisement
language game

Abstract

The article discusses the ways and mechanisms of inscribing selected proper names into the advertising con(text) and attempts at disintegrating the components of onyms. It shows the use of their connotational and associational value, as well as their contextual associational potential. The description of those phenomena enables one to formulate conclusions about the function and functional shifts of onyms, as well as about the shaping of a postmodern system of values by means of the same.
https://doi.org/10.17651/ONOMAST.59.4
PDF (Polski)

References

Bańko, M. (red.). (2000). Inny słownik języka polskiego. T. 1–2. Warszawa: PWN.

Borek, H. (1988). Śląsk w świetle nazw miejscowych. Opole: Wyd. Instytutu Śląskiego.

Cieślikowa, A. (2006). Onimizacja, apelatywizacja a derywacja. W: Z. Abramowicz, E. Bog- danowicz (red.), Onimizacja i apelatywizacja. Białystok: Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, s. 47–56.

Duszak, A. (1998). Tekst, dyskurs, komunikacja międzyludzka, Warszawa: PWN.

Fillmore, Ch. (1985). Frames and the Semantics of Understanding. Quaderni di Semantica 2, s. 222–254.

Gajda, S. (2004). Narodowokulturowy składnik znaczenia nazw własnych w aspekcie eduka- cyjnym. W: R. Mrózek (red.), Nazwy własne w języku, kulturze i komunikacji społecznej. Katowice: Wyd. UŚ, s. 21–28.

Handke, R. (1992). Komunikacja aksjologiczna — nośniki wartości w dziele literackim. W: S. Sawicki (red.), Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze. Studia. Lublin: Wyd. KUL, s. 199–222.

Jędrzejko, E. (1996). Elementy gry językowej w literackich nazwach własnych. W: M. Majtán, F.Ruščak (red.), 12. Slovenská onomastická konferencia a 6. Seminár „Onomastika a škola”. Prešov: Prešovská univerzita, s. 222–228.

Laskowska, E. (1992). Wartościowanie w języku potocznym. Bydgoszcz: Wyd. Uczelniane WSP. L u b a ś, W. (2003). Nazywanie osób w dialogu. W: M. Kita (red.), Porozmawiajmy o rozmowie. Lingwistyczne aspekty dialogu. Katowice: Wyd. UŚ, s. 71–80.

Masłowska, E. (1991). Z problemów pejoratywizacji lub melioracji nazw własnych użytych w funkcji appellatiwów. W: J. Puzynina, J. Anusiewicz (red.), Język a Kultura. T. 3: Wartości w języku i w tekście. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 29–40.

Mrózek, R. (2004). Nazwy własne jako przedmiot badawczy onomastyki. W: R. Mrózek (red.), Nazwy własne w języku, kulturze i komunikacji społecznej. Katowice: Wyd. UŚ, s. 9–20.

Mrózek, R. (2007). Regionalizacja w badaniach onomastycznych. W: S. Gajda (red.), Region w świetle nazw miejscowych. Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, s. 71–78.

Ożóg, K. (2007). Nowy język polski po roku 1989. W: E. Błachowicz, J. Lizak (red.), Literatura i język wczoraj i dziś. Rzeszów: Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 13–24.

Ożóg, K. (2011). Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Wyd. 3. Rzeszów: Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”.

Polański, E., Bujak-Lechowicz, J. (2006). Językoznawstwo kognitywne a pragmatyka. W: K. Rymut, K. Skowronek, B. Czopek-Kopciuch (red.), Munuscula linguistica in honorem Alexandrae Cieślikowa oblata. Kraków: Wyd. IJP PAN, s. 336–344.

Puzynina, J. (1997). Lingwistyka a rozumienie tekstu. W: taż (red.), Słowo — wartość — kultu- ra. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 35–51.

PuzyninaJ. (2007). Słowo — wartość — kultura. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Rutkowski, M. (2006). Apelatywna interpretacja nazw własnych w tekście. W: Z. Abramowicz, Bogdanowicz, E. (red.), Onimizacja i apelatywizacja. Białystok: Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, s. 201–212.

Skowronek, B. (2014). O nowej koncepcji badań polszczyzny medialnej. Język Polski, XCIV, s. 29–36.

Sobol, E. (oprac.) (2008) Słownik frazeologiczny PWN z Bralczykiem. Warszawa: PWN. S z y m c z a k, M. (red.). (1999). Słownik języka polskiego. T. 2–3. Warszawa: PWN.