Streszczenie
Many performing artists in the interwar period in Poland assumed stage names, which were considered a tool of promoting one’s image, but also served other functions, such as the concealment of identity. Over two hundred such pseudonyms — together with the respective artists’ birth names — have been collected and analysed in the article. Approximately in the case of half of them was the original given name retained, and only the surname underwent a change. The comparison of the assumed names with the real ones shows that many names were shortened, and/or made to sound foreign or exotic. Minority surnames — Jewish/German, Russian, Ukrainian — were frequently made to sound Polish, while the Polish ones were foreignised (to make them look English, Italian, French) or vaguely exoticised.
Bibliografia
Bystroń, J. S. (1993). Nazwiska polskie. Warszawa: Książka i Wiedza.
Fox, D. (2007). Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy. Katowice: Wyd. UŚ.
Gacek, P. (2006). Ina Benita — legenda polskiego kina. Sukces, 8.
Jak się nazywają nasi ulubieńcy? (1932). Express Wieczorny Ilustrowany, 126, (6 V), p. 4.
Jaworski, K. (2016). „Najmłodsi futuryści warszawscy”, czyli o peryferiach polskiego futuryzmu. PL.IT/rassegna italiana di argomenti polacchi VII, pp. 15–25. https://plitonline.it/pdf/2016/plit-7-2016-15-25-krzysztof-jaworski.pdf (accessed May 18, 2018).
Koper, S. (2015). Królowe salonów Drugiej Rzeczypospolitej. Warszawa: Czerwone i Czarne.
Maśnicki, J., Stepan, K. (1996). Pleograf. Słownik biograficzny filmu polskiego 1896–1939. Kraków: Staromiejska Oficyna Wydawnicza.
Mościcki, T. (2012). Teatry Warszawy 1944–1945: Kronika. Warszawa: Fundacja Historia i Kultura, http://www.historiaikultura.pl/wp-content/uploads/2016/10/Teatry-Warszawy_wersja-aktywna_30MB.pdf (accessed May 18, 2018).
Pieńkowski, M. (2017). Wielki świat. In: G. Rogowski, M. Pieńkowski, Skazane na zapomnienie. Polskie aktorki filmowe na emigracji. Warszawa: Muza, pp. 10–94.
Pycka, A. M. (2011). Blaski i cienie życia aktorek końca XIX wieku pod piórem Gabrieli Zapolskiej. Napis, 17, pp. 211–225.
Radzymińska, J. (1998). Podróż do początku. Warszawa: PIW.
Rogowski, G., Pieńkowski, M. (2017). Skazane na zapomnienie. Polskie aktorki filmowe na emigracji. Warszawa: Muza.
Rzetelska-Feleszko, E. (ed.). (1998). Polskie nazwy własne. Encyklopedia. Kraków–Warszawa: IJP PAN.
Świerczyńska, D. (1983). Polski pseudonim literacki. Warszawa: PWN.
Waldorff, J. (1984). Czarne owce dla Apolla. Kraków–Wrocław: Wyd. Literackie.
Echo Artystyczne (1926), https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/324137/edition/310044#structure (accessed May 18, 2018).
Zawodzińska-Bukowiec, K. (2014). Pseudonim polski. Od czasów najdawniejszych do dziś. Kraków: Libron.
http://www.zasplondyn.e-teatr.pl
http://www.encyklopediateatru.pl/osoby
http://www.filmpolski.pl/fp/
http://zientek.blog.pl/2013/09/02/maria-morska-zapomniana-muza-poetow-z-pikadora/
http://pary-populada.pl/news-aleksander-ford-odbil-zone-zygmuntowi-kaluzynskiemu,
nId,1048256
http://culture.pl/pl/artykul/polska-piosenka-pochodzenia-zydowskiego
http://meakultura.pl/publikacje/foxtrot-tango-i-przedwojenne-girlsy-492