The Stage Names of Polish Interwar Artists
PDF (English)

Keywords

Polish stage names
Polish artistic pseudonyms
interwar period
film actors
theatre actors

Abstract

Many performing artists in the interwar period in Poland assumed stage names, which were considered a tool of promoting one’s image, but also served other functions, such as the concealment of identity. Over two hundred such pseudonyms — together with the respective artists’ birth names — have been collected and analysed in the article. Approximately in the case of half of them was the original given name retained, and only the surname underwent a change. The comparison of the assumed names with the real ones shows that many names were shortened, and/or made to sound foreign or exotic. Minority surnames — Jewish/German, Russian, Ukrainian — were frequently made to sound Polish, while the Polish ones were foreignised (to make them look English, Italian, French) or vaguely exoticised.

https://doi.org/10.17651/ONOMAST.62.11
PDF (English)

References

Brzeski, K. (1936). Szał pseudonimów. Echo Artystyczne, 9, p. 6.

Bystroń, J. S. (1993). Nazwiska polskie. Warszawa: Książka i Wiedza.

Fox, D. (2007). Kabarety i rewie międzywojennej Warszawy. Katowice: Wyd. UŚ.

Gacek, P. (2006). Ina Benita — legenda polskiego kina. Sukces, 8.

Jak się nazywają nasi ulubieńcy? (1932). Express Wieczorny Ilustrowany, 126, (6 V), p. 4.

Jaworski, K. (2016). „Najmłodsi futuryści warszawscy”, czyli o peryferiach polskiego futuryzmu. PL.IT/rassegna italiana di argomenti polacchi VII, pp. 15–25. https://plitonline.it/pdf/2016/plit-7-2016-15-25-krzysztof-jaworski.pdf (accessed May 18, 2018).

Koper, S. (2015). Królowe salonów Drugiej Rzeczypospolitej. Warszawa: Czerwone i Czarne.

Maśnicki, J., Stepan, K. (1996). Pleograf. Słownik biograficzny filmu polskiego 1896–1939. Kraków: Staromiejska Oficyna Wydawnicza.

Mościcki, T. (2012). Teatry Warszawy 1944–1945: Kronika. Warszawa: Fundacja Historia i Kultura, http://www.historiaikultura.pl/wp-content/uploads/2016/10/Teatry-Warszawy_wersja-aktywna_30MB.pdf (accessed May 18, 2018).

Pieńkowski, M. (2017). Wielki świat. In: G. Rogowski, M. Pieńkowski, Skazane na zapomnienie. Polskie aktorki filmowe na emigracji. Warszawa: Muza, pp. 10–94.

Pycka, A. M. (2011). Blaski i cienie życia aktorek końca XIX wieku pod piórem Gabrieli Zapolskiej. Napis, 17, pp. 211–225.

Radzymińska, J. (1998). Podróż do początku. Warszawa: PIW.

Rogowski, G., Pieńkowski, M. (2017). Skazane na zapomnienie. Polskie aktorki filmowe na emigracji. Warszawa: Muza.

Rzetelska-Feleszko, E. (ed.). (1998). Polskie nazwy własne. Encyklopedia. Kraków–Warszawa: IJP PAN.

Świerczyńska, D. (1983). Polski pseudonim literacki. Warszawa: PWN.

Waldorff, J. (1984). Czarne owce dla Apolla. Kraków–Wrocław: Wyd. Literackie.

Echo Artystyczne (1926), https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/324137/edition/310044#structure (accessed May 18, 2018).

Zawodzińska-Bukowiec, K. (2014). Pseudonim polski. Od czasów najdawniejszych do dziś. Kraków: Libron.



http://www.zasplondyn.e-teatr.pl

http://www.encyklopediateatru.pl/osoby

http://www.filmpolski.pl/fp/

http://zientek.blog.pl/2013/09/02/maria-morska-zapomniana-muza-poetow-z-pikadora/

http://pary-populada.pl/news-aleksander-ford-odbil-zone-zygmuntowi-kaluzynskiemu,

nId,1048256

http://culture.pl/pl/artykul/polska-piosenka-pochodzenia-zydowskiego

http://meakultura.pl/publikacje/foxtrot-tango-i-przedwojenne-girlsy-492